Keresés a cikkekben
Kistelepüléseken élő általános iskolásokat támogatnak a kecskeméti egyetem hallgatói
A Neumann János Egyetem hallgatói is részt vesznek abban a mentorprogramban, amelynek célja a kistelepüléseken élő általános iskolás tanulók támogatása. Az intézmény 44 hallgatója vállalkozott arra, hogy részt vegyen azon az egyetemi kurzuson, amely felkészíti őket az általános iskolásokat segítő mentori munkára.
A kecskeméti egyetem hallgatói egy páhi és egy csépai iskola tanulóit segíthetik majd. Többek között erről is tájékoztatták a Neumann János Egyetem vezetői 2021. február 9-én, kedden dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkárt, aki az immár országosság vált programról egyeztetett velük.
Mint elhangzott, a Neumann János Egyetem a program megismerése után maga jelezte a csatlakozási szándékot, annak érdekében, hogy az ő hallgatóik is segíteni tudjanak a lehetőségtől elzártan élő kisdiákoknak. A 2020-21. tanév őszi félévében kezdődött meg a TM1 kurzus oktatása az egyetemen.
Az államtitkári delegáció és az intézmény vezetőinek keddi találkozóján a Kecskeméti Szakképzési Centrum és a Neumann János Egyetem együttműködése alapján a kecskeméti Széchenyi István Technikum diákjai és oktatói gondoskodtak az állófogadásról.
De miről is szól a Tanítsunk Magyarországért program?
A kezdeményezést az a felismerés alapozta meg, hogy jó érzés továbbadni mindazt, amit tudunk, és látni, hogy ennek mások is hasznát veszik.
Vannak ugyanis nehezebb helyzetben lévő kistelepülések az országban, és az ott élők számára is biztosítani kell annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Ehhez azonban a Kormány gondolkodása szerint nem segélyt vagy alapjövedelmet kell nyújtani az ott élőknek, mert ezek konzerválnak. Hanem meg kell teremteni a lehetőséget, hogy sikeresen tanuljanak tovább és helyezkedjenek el a munkaerőpiacon. Mert a tanulás és a munka visznek előre.
A szakemberek megvizsgálták a hazai és nemzetközi kutatásokat, és két fő megállapítást vontak le belőlük. Az egyik, hogy az ezeken a kistelepüléseken élő gyerekeknek szüksége van arra, hogy valaki megmutassa nekik azt, hogy a környezetük által körülhatárolt, jelenleg elképzelt burkon kívül is van élet és vannak lehetőségek, vagyis a képességeik alapján tanulással sokra vihetik. A másik, hogy az USA-ban, Nagy-Britanniában és működő, tehetséges fiatalok által végzett mentorálási tevékenységekre alapuló kezdeményezésekben résztvevő tanulók tanulmányi eredményei akár 15-20 százalékkal javultak, ami olyan, mintha 2-3 hónappal tovább tanulták volna az egyes tantárgyakat. A tanulmányi eredmények javulása mellett pedig csökkent az igazolatlan hiányzásaik száma is. Ezek jelentős eredmények, és erre törekszik a kecskeméti egyetem is
Mindezek alapján olyan, főként kortárs mentorálási tevékenységekre alapuló programot hoztak most létre, amelynek a célja kettős. Egyrészt a kistelepülésen élő általános iskolások támogatása tanulmányaik sikeres elvégzéséhez, másrészt pedig a kölcsönös tanulásról, egymás támogatásáról, a magyar közösségek megerősítéséről szól a Tanítsunk Magyarországért program.
A cél érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), a Klebelsberg Központ (KK) és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) fogott össze. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a későbbiekben ne csatlakozhatnának hozzájuk más szervezetek, vállalkozások is - sőt, szeretnék, ha minél szélesebb lenne a kezdeményezéshez csatlakozók köre.
A Tanítsunk Magyarországért célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók képezik. A melléjük szegődő mentorok feladata, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit - az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat -, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot - legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon.
Ezek alapján 4 fő pilléren nyugszik a Tanítsunk Magyarországért program:
Az egyetemi mentorprogramban résztvevő egyetemisták a közreműködő általános iskolák egyikében meghatározott számú 7. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát, a közös élményszerzést, amelyért havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján további juttatások egészíthetnek ki. Egy hallgató maximum négy-öt kisdiákot vesz a szárnyai alá, és segít nekik abban, hogy sikerrel fejezzék be az általános iskolát, valamint tovább folytassák tanulmányaikat a középfokú oktatásban. A mentorok emellett megismertetik a kisdiákokkal a településen túli világ izgalmait (pl. állatkert, mozi, múzeumok), amely motiválhatja őket a fejlődésben.
Forrás: keol.hu
Fotó: Pap Anikó
A kecskeméti egyetem hallgatói egy páhi és egy csépai iskola tanulóit segíthetik majd. Többek között erről is tájékoztatták a Neumann János Egyetem vezetői 2021. február 9-én, kedden dr. György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkárt, aki az immár országosság vált programról egyeztetett velük.
Mint elhangzott, a Neumann János Egyetem a program megismerése után maga jelezte a csatlakozási szándékot, annak érdekében, hogy az ő hallgatóik is segíteni tudjanak a lehetőségtől elzártan élő kisdiákoknak. A 2020-21. tanév őszi félévében kezdődött meg a TM1 kurzus oktatása az egyetemen.
Az államtitkári delegáció és az intézmény vezetőinek keddi találkozóján a Kecskeméti Szakképzési Centrum és a Neumann János Egyetem együttműködése alapján a kecskeméti Széchenyi István Technikum diákjai és oktatói gondoskodtak az állófogadásról.
De miről is szól a Tanítsunk Magyarországért program?
A kezdeményezést az a felismerés alapozta meg, hogy jó érzés továbbadni mindazt, amit tudunk, és látni, hogy ennek mások is hasznát veszik.
Vannak ugyanis nehezebb helyzetben lévő kistelepülések az országban, és az ott élők számára is biztosítani kell annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Ehhez azonban a Kormány gondolkodása szerint nem segélyt vagy alapjövedelmet kell nyújtani az ott élőknek, mert ezek konzerválnak. Hanem meg kell teremteni a lehetőséget, hogy sikeresen tanuljanak tovább és helyezkedjenek el a munkaerőpiacon. Mert a tanulás és a munka visznek előre.
A szakemberek megvizsgálták a hazai és nemzetközi kutatásokat, és két fő megállapítást vontak le belőlük. Az egyik, hogy az ezeken a kistelepüléseken élő gyerekeknek szüksége van arra, hogy valaki megmutassa nekik azt, hogy a környezetük által körülhatárolt, jelenleg elképzelt burkon kívül is van élet és vannak lehetőségek, vagyis a képességeik alapján tanulással sokra vihetik. A másik, hogy az USA-ban, Nagy-Britanniában és működő, tehetséges fiatalok által végzett mentorálási tevékenységekre alapuló kezdeményezésekben résztvevő tanulók tanulmányi eredményei akár 15-20 százalékkal javultak, ami olyan, mintha 2-3 hónappal tovább tanulták volna az egyes tantárgyakat. A tanulmányi eredmények javulása mellett pedig csökkent az igazolatlan hiányzásaik száma is. Ezek jelentős eredmények, és erre törekszik a kecskeméti egyetem is
Mindezek alapján olyan, főként kortárs mentorálási tevékenységekre alapuló programot hoztak most létre, amelynek a célja kettős. Egyrészt a kistelepülésen élő általános iskolások támogatása tanulmányaik sikeres elvégzéséhez, másrészt pedig a kölcsönös tanulásról, egymás támogatásáról, a magyar közösségek megerősítéséről szól a Tanítsunk Magyarországért program.
A cél érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), a Klebelsberg Központ (KK) és a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) fogott össze. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a későbbiekben ne csatlakozhatnának hozzájuk más szervezetek, vállalkozások is - sőt, szeretnék, ha minél szélesebb lenne a kezdeményezéshez csatlakozók köre.
A Tanítsunk Magyarországért célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók képezik. A melléjük szegődő mentorok feladata, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit - az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat -, hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőből választhatnak. Egy mondatban összefoglalva, segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot - legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén elhelyezkedés a munkaerőpiacon.
Ezek alapján 4 fő pilléren nyugszik a Tanítsunk Magyarországért program:
- egyetemi mentorprogram,
- középiskolás mentor-program,
- HÖOK mentorprogram
- és vállalati mentorprogram.
Az egyetemi mentorprogramban résztvevő egyetemisták a közreműködő általános iskolák egyikében meghatározott számú 7. osztályos kisdiákkal kezdik meg a közös munkát, a közös élményszerzést, amelyért havi 30 ezer forintos ösztöndíjban részesülnek, amit eredményesség alapján további juttatások egészíthetnek ki. Egy hallgató maximum négy-öt kisdiákot vesz a szárnyai alá, és segít nekik abban, hogy sikerrel fejezzék be az általános iskolát, valamint tovább folytassák tanulmányaikat a középfokú oktatásban. A mentorok emellett megismertetik a kisdiákokkal a településen túli világ izgalmait (pl. állatkert, mozi, múzeumok), amely motiválhatja őket a fejlődésben.
Forrás: keol.hu
Fotó: Pap Anikó