Keresés a cikkekben
A kisebb településeken élők esélye
A Tanítsunk Magyarországért az Innovációs és Technológiai Minisztérium vezetésével, 2018. december 5-én útjára indított, főként a kortárs mentorálás módszerére építő szakmai program, amely jelenleg már az ország 69 kistelepülési általános iskolájában segíti 2326 diák pályáját, 549 egyetemista mentor segítségével. Ez Heves megyében is remekül működik.
E kezdeményezést az a felismerés alapozta meg, hogy jó érzés továbbadni mindazt, amit tudunk, és látni, hogy ennek mások is hasznát veszik. Másrészt, kicsit földhözragadtabban is megközelíthetjük a kezdeményezés mögötti motivációt. A program alapítói tisztában voltak azzal, hogy – mint a világban bárhol máshol – vannak nehezebb helyzetben lévő kistelepülések az országban is. S az ott élők számára is biztosítanunk kell annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Ehhez azonban a kormány elképzelése szerint nem segélyt vagy alapjövedelmet kell nyújtani az ott élőknek, mert ezek konzerválják a lemaradást, hanem meg kell teremteni a lehetőséget, hogy sikeresen tanuljanak tovább, és helyezkedjenek el a munka világában. A tanulás és a munka visznek előre, ezt világossá kell tenni.
A Tanítsunk Magyarországért Heves megyében is sikeresen működik. Poroszlón a hatodik osztályos Bodor Jázmin és mentora, Sánta Szidónia első találkozásakor egy élménynapot tartottak. Előtte már videón bemutatkozott a diáknak Szidónia. Online is tartották a kapcsolatot, együtt alakították ki, hogy ki mit vár a mentorprogramtól. A mentor a gyerekek véleménye alapján állította össze a tervét. Jázmin célja az volt a félévre, hogy kitűnő tanuló legyen. Pályaválasztáshoz online is kitöltöttek egy önismerettel és képességekkel kapcsolatos kérdőíveket, ennek alapján javasolt Szidónia a kislánynak munkaköröket. Amint volt lehetőség személyesen találkozni, voltak kirándulni is, mégpedig a Tisza-tavi Ökocentrumban.
– Szidónia nagyon kedves és aranyos, többször is találkoztunk már az Ökocentrumon túl is. Ez óriási élményt jelentett, jártunk Poroszlón a tájházban, a vízi játszótéren is. Ezeket megelőzően pólókat festettünk, társasjátékoztunk a többi diákkal és a mentorokkal – mesélte az élményeit Jázmin.
Mint mondta, rengeteget beszélgetnek Szidóniával, szóba kerülnek az iskolai feladatok, az osztálytársakkal való kapcsolattartás.
– Jók a jegyeim, de ha nem értek valamit, akkor szívesen segít, így például a történelemben – részletezte a hatodikos.
Szidónia többször rákérdezett már arra, milyen pályát választana magának Jázmin, ha végzett. A kislány elmondta, könyvelő vagy ügyvéd szeretne lenne, mentora pedig biztatja a tanulásra, így elérheti célját. A szórakozás sem maradhat el persze, a nyarat is együtt tervezgetik már. A koronavírus őket sem kerülte el, az otthonlét ideje alatt is remekül tartották a kapcsolatot online formában. Meséltek egymásnak arról, hogy telt el a napjuk, illetve játékra is szakítottak időt. Jázmin édesanyja, Bari Barbara hozzátette, nagyjából fél éve dolgozik együtt lányával a mentora, s szavai szerint csupa jó élménnyel gazdagodott eddig.
– Nagyon élvezi, szereti mentorát. Motiválja és bizonyos szinten fegyelmezi is, szuperül lefoglalja, remek hatással van a lányomra – hangsúlyozta.
A program célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók képezik. Ebből az élménydús beszámolóból is kiderült, a Tanítsunk Magyarországért programja Poroszlón is sikeres. A diákok mellé szegődő mentorok feladata, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit. Például az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat. Hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőképből választhatnak. Segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén az elhelyezkedés a munkaerőpiacon.
A programhoz 2020-ban csatlakozott az egri Eszterházy Károly Egyetem, ahol 48 mentor 181 mentorált diákkal dolgozik együtt. A gyerekek száma Heves megyében hat iskolából adódott össze. Minden félévben újabb és újabb egyetemek, általános iskolák, mentorok és mentoráltak csatlakoznak a jól működő rendszerhez.
Forrás: heol.hu
E kezdeményezést az a felismerés alapozta meg, hogy jó érzés továbbadni mindazt, amit tudunk, és látni, hogy ennek mások is hasznát veszik. Másrészt, kicsit földhözragadtabban is megközelíthetjük a kezdeményezés mögötti motivációt. A program alapítói tisztában voltak azzal, hogy – mint a világban bárhol máshol – vannak nehezebb helyzetben lévő kistelepülések az országban is. S az ott élők számára is biztosítanunk kell annak a lehetőségét, hogy sikerrel boldoguljanak az életben. Ehhez azonban a kormány elképzelése szerint nem segélyt vagy alapjövedelmet kell nyújtani az ott élőknek, mert ezek konzerválják a lemaradást, hanem meg kell teremteni a lehetőséget, hogy sikeresen tanuljanak tovább, és helyezkedjenek el a munka világában. A tanulás és a munka visznek előre, ezt világossá kell tenni.
A Tanítsunk Magyarországért Heves megyében is sikeresen működik. Poroszlón a hatodik osztályos Bodor Jázmin és mentora, Sánta Szidónia első találkozásakor egy élménynapot tartottak. Előtte már videón bemutatkozott a diáknak Szidónia. Online is tartották a kapcsolatot, együtt alakították ki, hogy ki mit vár a mentorprogramtól. A mentor a gyerekek véleménye alapján állította össze a tervét. Jázmin célja az volt a félévre, hogy kitűnő tanuló legyen. Pályaválasztáshoz online is kitöltöttek egy önismerettel és képességekkel kapcsolatos kérdőíveket, ennek alapján javasolt Szidónia a kislánynak munkaköröket. Amint volt lehetőség személyesen találkozni, voltak kirándulni is, mégpedig a Tisza-tavi Ökocentrumban.
– Szidónia nagyon kedves és aranyos, többször is találkoztunk már az Ökocentrumon túl is. Ez óriási élményt jelentett, jártunk Poroszlón a tájházban, a vízi játszótéren is. Ezeket megelőzően pólókat festettünk, társasjátékoztunk a többi diákkal és a mentorokkal – mesélte az élményeit Jázmin.
Mint mondta, rengeteget beszélgetnek Szidóniával, szóba kerülnek az iskolai feladatok, az osztálytársakkal való kapcsolattartás.
– Jók a jegyeim, de ha nem értek valamit, akkor szívesen segít, így például a történelemben – részletezte a hatodikos.
Szidónia többször rákérdezett már arra, milyen pályát választana magának Jázmin, ha végzett. A kislány elmondta, könyvelő vagy ügyvéd szeretne lenne, mentora pedig biztatja a tanulásra, így elérheti célját. A szórakozás sem maradhat el persze, a nyarat is együtt tervezgetik már. A koronavírus őket sem kerülte el, az otthonlét ideje alatt is remekül tartották a kapcsolatot online formában. Meséltek egymásnak arról, hogy telt el a napjuk, illetve játékra is szakítottak időt. Jázmin édesanyja, Bari Barbara hozzátette, nagyjából fél éve dolgozik együtt lányával a mentora, s szavai szerint csupa jó élménnyel gazdagodott eddig.
– Nagyon élvezi, szereti mentorát. Motiválja és bizonyos szinten fegyelmezi is, szuperül lefoglalja, remek hatással van a lányomra – hangsúlyozta.
A program célcsoportját a kistelepülésen élő általános iskolás tanulók képezik. Ebből az élménydús beszámolóból is kiderült, a Tanítsunk Magyarországért programja Poroszlón is sikeres. A diákok mellé szegődő mentorok feladata, hogy megmutassák nekik a településen túli világ izgalmait és lehetőségeit. Például az állatkertet, a múzeumot, a középiskolákat, a vállalkozásokat. Hogy lássák, hányféle foglalkozásból, hányféle jövőképből választhatnak. Segítsék őket abban, hogy képesek legyenek kihozni magukból a maximumot – legyen az szakmaszerzés, érettségi, továbbtanulás, sport, művészetek és a végén az elhelyezkedés a munkaerőpiacon.
A programhoz 2020-ban csatlakozott az egri Eszterházy Károly Egyetem, ahol 48 mentor 181 mentorált diákkal dolgozik együtt. A gyerekek száma Heves megyében hat iskolából adódott össze. Minden félévben újabb és újabb egyetemek, általános iskolák, mentorok és mentoráltak csatlakoznak a jól működő rendszerhez.
Forrás: heol.hu